BLI KUND

Så här gör du för att bli kund hos oss

Du kontaktar oss och beskriver dina förväntningar och ditt assistansbehov. Har du redan ett beslut om personlig assistens så utgår vi därifrån. Kanske behöver du hjälp med att göra en ansökan, eller är du redan kund hos något annat assistansföretag och vill byta – vi hjälper dig med det!

  • Kontakta Assistans på Gotland – ring, maila eller titta in på kontoret ››
  • Vi bokar ett besök och går igenom ditt assistansbehov samt förklarar hur det fungerar när du anlitar oss
  • Du funderar och beslutar dig för om du vill anlita Assistans på Gotland
  • När vi fått förtroendet att sköta din personliga assistans skriver vi ett avtal och börjar jobba!

I vårt arbetsgivaransvar ingår att vi:

  • Anställer och skriver avtal med assistenter
  • Samordnar, handleder och schemalägger arbetsgruppen med dina assistenter
  • Att vi i varje arbetsgrupp har en samordnare som tar det nära och övergripande ansvaret
  • Har kollektivavtal och marknadsledande villkor för assistenterna
  • Självklart sköter allt löpande, såsom löneutbetalningar, skatter och avgifter
  • Stödjer dig i alla frågor rörande din assistans
  • Betalar alla lagstadgade försäkringar

Personlig assistans – ett självständigt liv

Wisby Assistans grundades 2003 och vi är det lilla företaget med personligt engagemang. Assistans på Gotland är ett helt igenom gotländskt företag med kunder som bor på Gotland. Det innebär att vi känner till våra kunders närmiljö och att kunderna enkelt kan titta in på vårt kontor. Vi är måna om att varje kund ska känna sig trygg, respekterad och förstådd.

Egna erfarenheter ger bästa kunskapen

Vår stora kunskap, kompetens och erfarenhet av personlig assistans gör att du kan känna dig trygg med oss som anordnare. Till oss är alla välkomna, såväl vuxna som barn. Vi finns till för dig med funktionsnedsättning. Vårt uppdrag som din assistansanordnare är att hjälpa dig med all administration, personalfrågor och utbildning. Vi sätter stort värde i att finnas nära dig för att tillsammans skapa förutsättningar till ett så självständigt liv som möjligt.

Trygghet

Hos Assistans på Gotland väljer du själv vilka assistenter du vill ha. Valmöjlighet gör skillnad. Det uppstår kvalitet och glädje när brukare och assistent passar bra ihop, det ger bästa förutsättningarna till ett gott samspel. Vi tror det är själva utgångspunkten för den personliga assistansen. Du ska trivas tillsammans med din assistent. Tillsammans ska ni utföra de vardagliga sysslorna och lösa livets olika situationer som kan uppstå.

Vi strävar efter långsiktiga anställningar och relationer, det ger trygghet och stabilitet. När du med vår hjälp har hittat assistenter som du trivs med är det vår uppgift att sköta det praktiska med arbetsgivaransvaret – de ekonomiska och juridiska bitarna. Vi tar också ansvar för att skapa en bra arbetsgemenskap. Vi vill att varje assistent ska känna sig värdefull, växa i sin uppgift och gilla att gå till jobbet. Vi erbjuder kontinuerlig utbildning till våra assistenter.

Vill du veta mer – vi berättar gärna

Kontakta oss så bokar vi in ett besök, antingen hos oss på kontoret eller där du vill träffas. Du berättar för oss om vilka dina behov och önskemål är och vi berättar hur vi kan hjälpa dig. Om du sedan bestämmer dig för att anlita oss sätter vi genast igång med allt det praktiska.

Välkommen att anlita oss som din personliga assistansanordnare!

Hur vi rekryterar assistenter

För oss är det självklart att du själv bestämmer vem som ska jobba hos dig. Vid rekrytering så hjälper vi dig så mycket som du vill ha hjälp med. Du lämnar önskemål på exempelvis kön, ålder, kompetenser och eventuella intressen, därefter så utformar vi annonsen. Ända fram till att du träffar de tänkbara assistenterna på intervju förblir du anonym. Vi håller hårt på sekretessen när vi pratar med de sökande.

När svaren kommer in gör Assistans på Gotland (om du önskar) en första gallring av alla ansökningar. Vi lämnar över ett urval på personer till dig och av dessa väljer vi ut några stycken som får komma på intervju. Du väljer själv om du vill träffa de sökande på vårt kontor eller någon annanstans. Efter intervjuerna gör du ditt val av assistent och Assistans på Gotland informerar den sökande som går vidare till anställning. Vi skriver anställningsavtal och informerar om tystnadsplikt och andra villkor att förhålla sig till. Vi utbildar assistenten i det tidrapporteringssystem vi använder och vi informerar om våra värderingar och värdeord. Närhet, trygghet och respekt.

Tillsammans med dig lägger vi sedan upp en plan för assistentens utbildning och introduktion.

En kund berättar

Jag är en sådan person som ”kan allt själv”. Jag hade ett tungt jobb med många lyft och till sist orkade inte kroppen mer. När jag dessutom råkade ut för en olycka så ledde det så småningom till att det blev rullstol för mig. Jag kan röra armarna lite, men har ingen kraft. Den ena handen kan jag inte använda alls.

När jag äntligen blev beviljad assistans så var jag klar över att jag aldrig skulle använda den kommunala assistansen utan det skulle vara ett privat, gotländskt bolag och så fick jag tips om Assistans på Gotland. Sedan dess har allting varit jättebra.

Från början var jag orolig över hur det skulle kännas att ta hjälp av någon främmande, en utomstående. Hur skulle jag få någon annan att förstå mina behov? Om jag då tappar ett sugrör, ska jag våga säga det då? Jag som alltid har alltid haft svårt för att be andra om hjälp men med det stöd jag fått från Assistans så har jag nu lärt mig det.

Med min bakgrund bedömer jag att Assistans på Gotland har allt, både för den anställda assistenten och mig som brukare. När jag har något problem så hjälper de mig. Det finns inga dumma frågor, jag känner aldrig att jag är till besvär eller att det blir pinsamt. Det är enkelt att ta kontakt med dem eller att åka in förbi kontoret, jag känner mig alltid välkommen.

Kunden och assistenten på bilden har inget med berättelserna att göra.

En anhörig berättar

Vår son har behövt extra stöd och assistans ända sedan han var liten. Vi har upplevt många år då ingen förstod vad han behövde. Vi har fått kämpa så hårt för honom. Det var så jobbigt med den personliga assistans som den tidigare anordnare erbjöd, det verkade som att de kunde låta vem som helst bli assistent. Det var som ett genomgångsjobb, det verkade inte räknas som en kvalificerad syssla. Vår son var orolig, hade svårt för alla personalbyten. Han reagerade med att inte äta och blev allt magrare.

Vi vände oss till slut till Assistans på Gotland och sedan dess har allting fungerat! Vi har fått vara med och välja ut assistenterna och nu fungerar det verkligen jättebra, vår son mår bra och utvecklas. Vi märker att han är lugnare och känner att han trivs gott i sin lägenhet, han är trygg där nu.

Assistenterna tar honom på rätt sätt, vi ser det. De pratar hela tiden med honom och förklarar vad som ska hända, berättar kanske att han ska till doktorn flera dagar innan. Han förstår, men han behöver tid på sig att bearbeta det som sägs. Assistenterna verkar trivas också, för det är ju faktiskt roligt att vara med vår son.

Vi har nu kunnat börja leva våra egna liv lite mer. Vi kan resa en sväng till fastlandet och känna oss lugna – det gick aldrig förut. Ibland blir vi till och med bjudna på fika hem till vår son och det känns så gott i hjärtat och när vi fyller år kommer han och hälsar på. Sådant har vi aldrig varit med om innan.

Det är bra att det finns en samordnare i gruppen. Då behöver vi bara kontakta en person, som sen förmedlar till hela gruppen.

Assistans på Gotland är bra på alla sätt och vis. De lyssnar. Inget är omöjligt, och de har varit till stor hjälp i kontakten med Försäkringskassan.

Kunden och assistenten på bilden har inget med berättelserna att göra.